Világ búbánata, tuningbox a te neved
Szívómotort tuningolni? Ne má'.
Páciens érkezett a rendelőbe, életmód tanácsért. Egy 1.4-es szívómotoros kisautója van, ebbe szeretne több lóerőt, Ezt a remek szerkezetet találta a neten: Az a kérdése, "nem kamu-e" a szerkezet, Nézzük a belinkelt oldalt: "A benzines tuningdoboz nem rendelkezik gyári csatlakozóval, a tuningdoboz vezetékeit rá kell kötni a gázpedál jeladóra, vagy fojtószelep-potméterre, a MAP szenzorra, vagy légtömegmérőre, valamint a lambda szondára (beszerelése autóvillamossági szakembert igényel, részletes beszerelési és használati útmutató a termékhez mellékelve van). A tuningdoboz érzékeli a különböző beérkező jeleket, majd optimalizálva továbbküldi a befecskendezésnek." Ebből össze lehet rakni, mivel operál a kis doboz. 1) gázpedál jel. Ez egy roppant hatékony mentális tuning, bárki kipróbálhatja: közlekedjünk egy darabig úgy az autóval, hogy minden helyzetben padlógázt nyomunk. Meg fogunk lepődni, hogy a jól ismert, megszokott autónk valójában milyen erős. A gázpedál-jel manipulációja éppen ezt szimulálja: azt üzeni a kompjúternek, hogy a valóságosnál sokkal jobban nyomjuk a pedált. De ettől persze nem lesz az autó erősebb. 2) légtömegmérő és lambdaszonda jele. Na ez már érdekesebb. Kezdjük az elején. A motor üzemanyaga nem a benzin (vagy a gázolaj), hanem a benzin-levegő (vagy a gázolaj-levegő) keveréke. A leírás alapján a box ezt akarja módosítani. A belsőégésű motorokban a fő korlát nem a rendelkezésre álló üzemanyag mennyisége, hanem a levegőé. Egységnyi rendelkezésre álló levegőhöz hiába adunk több benzint (gázolajat), a teljesítmény nem fog nőni, sőt, a túldúsult keverék kevésbé tökéletesen ég el, a teljesítmény csökken. A szívó benzines motoroknál igazából egy út van a teljesítménynövelésre, ez pedig a lambda-ablak kihasználása. Elvileg a leghatékonyabb az üzemanyagfelhasználás a 14,7:1 levegő-üzemanyag arány esetén (lambda = 1). A motor a legnagyobb teljesítményt azonban 0.86-os lambdánál adja. Igaz, ilyenkor tényleg megnő az üzemanyag-fogyasztás. Emiatt, és a környezetvédelem miatt a vezérlés törekszik 1.1 érték körül tartani a lambdát, amikor is kisebb a teljesítmény, de kisebb a fogyasztás is. Lásd az ábrát.
Mivel a box a légtömegmérő ÉS a lambdaszonda jelét manipulálja, kitalálható, mivel mesterkednek. A box úgy módosítja a légtömegmérőtől érkező jelet, hogy a vezérlés azt higgye, rengeteg levegő áll rendelkezésre, és így több benzint adagoljon. Ezzel a valóságban túldúsítja a keveréket, folyamatosan 0,86-on tartva a lambdát. Mivel a lambdaszonda ilyenkor azt üzenné vissza a vezérlésnek, hogy hoppá barátocskám, dejszen te túl sok benzint adsz, a lambda jelét is manipulálni kell: a boxba bejön a 0,86 körüli érték, de kifelé már az 1 vagy éppen az 1.1 jön, mintha minden a legnagyobb rendben lenne. Mit nyerünk ezzel? Sokat nem :-) Padlógázas gyorsításkor a vezérlés üzemi körülmények között is elengedi a lambdát 0.86-ra! A box annyit tehet ehhez hozzá, hogy már kisebb gyorsításkor is túldúsítja a keveréket, tehát nemcsak padlógázas gyorsításkor, de már előtte is rakéta-üzemmódba helyezi a motort. Ezáltal valóban erősebbnek fog érződni az autó. Pláne, ha mindezt kombináljuk a már leírt gázpedál-tuninggal :-) Természetesen a maximális teljesítmény nem változik, de a feeling jobb lesz. Cserében az autó idegesen fog viselkedni, sokat fogyaszt, és az állandóan túldúsított keverék miatt szennyeződések, lerakódások keletkeznek. Mint látjuk, ez a box (is) valójában azt használja ki, hogy nagyon ritkán padlózzuk az autóinkat, holott a maximális teljesítményt kifejezetten padlógázon adja le a motor. Ez tehát úgy működik, mint egy fékasszisztens, csak a gázpedálra: akkor is padlógázas üzemmódba teszi az autót, amikor messze nem nyomjuk tövig a pedált. Ezt az "akciósan" harmincezres szerkezetet tehát ingyen is ki lehet váltani: bátran nyomjuk padlóig a gázt. Szívómotoros autónál ez e legolcsóbb, legkézenfekvőbb "tuning."
| ||
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.